Femman - alltid en vinnare!

En sak jag tänkt väldigt länge på är att varje år så är det alltid någon riktigt riktigt bra låt som kommer femma. Som går vidare till nästa röstningsomgång men slås ut där. 2006 införde de SVT konceptet där fem låtar går vidare och där sen en slås ut och de andra går till final eller Andra Chansen. Redan då började detta med att en riktigt riktigt bra låt blev femma. Så har det varit varje år och bara för att jag tycker att detta är så intressant på ett lite irriterande vis ska jag bevisa detta.

2006

Anna Sahlene tävlade med fantastiska This Woman. En underbar låt, en fantastisk sångerska och ett snyggt nummer. Körtjejerna hade dessutom grymt snygga kläder. Annas vet jag inte om jag vill kommentera. Men hon var ju faktiskt gravid.
Anna tävlade i Leksand där Linda Bengtzing och Andreas Johnson gick direkt final och Magnus Bäcklund samt Electric Banana Band (!!!!!!!) gick till Andra Chansen. Anna missade sin andra chansen biljett då Bananerna fick 3000 röster mer. Skandal anser jag.



2007

Jag erkänner att tog mig lite tid att komma på en riktigt bra femma från 2007 års tävling men med hjälp av Mika så kom vi på Magnus Carlsson och Live Forever! Även om man funderar på hur Magnus tänkt när han gjorde den där makeovern mellan 2006 och 2007 så är Live forever en riktigt bra låt. Numret är supersnyggt och han har fantastiskt bra körtjejer i sitt nummer. Det är genomtänkt, väl gjort och Magnus är ju ett proffs ut i fingerspetsarna. Detta räckte dock inte utan idolkillarna Måns Zelmerlöw och Sebastian Karlsson gick till final och Nanne drog med sig Sonja Aldén till Andra Chansen. Det skillde endast ynka 1837 röster mellan Magnus och Sonja. Men Sonja drog som sagt till Nyköping. Kvar i Örnsköldsvik stod Magnus Carlsson med sin fantastiska Live forever.



2008

Här finns det en solklar låt som av någon väldigt underlig andledning inte nådde finalen. Det är just detta faktum som gav mig idén till allt detta. I första deltävlingen i Göteborg tävlade Velvet med sin Déjà Vú. Jag vågar nog sträcka mig så långt och säga att det nog är en av de absolut bästa låtarna som tävlade 2008 och den skulle helt klart haft en plats i finalen. Det finns ingen låt från förra året jag lyssnar på lika mycket fortfarande som jag gör med denna låten. Velvet framför den sjukt snyggt och hela numret är så klockrent att man inte kan titta på det för många gånger. Låten i sig är verkligen förvånansvärt snyggt uppbyggd och man hittar nya saker att fascineras över varje gång man lyssnar på den. Till final från Göteborg åkte Christer Sjögren och Amy Diamond och The Poodles & E-type fick åka iväg till Andra Chansen. Det fick även Suzzie Tapper som vann över Velvet med endast 1083 röster. Total skandal enligt mig.



2009

Så har vi bara årets tävling kvar. Självklart var det inte så svårt att hitta en fantastisk femteplacering härifrån. I princip alla låtarna i årets festival är ju bra så. Men vi stannar kvar i Göteborg och riktar in oss på Nina Söderqvist och hennes Tick Tock. Vad hände där? Låten är verkligen grym och Nina likaså. Numret känns väl genomtänkt och detta är verkligen en låt jag skulle vilja sett i finalen. Nina åkte ur i andra omgången då hon fick 1349 röster mindre än Emilia som var fyra in i tredje omgången. Trist då jag väldigt gärna hade sett Nina i finalen.



Nu har jag fått utlopp för min nördighet och ni fått lite underhållning. Men håll med mig om att jag har rätt?
Och som den alcazarnörd jag är vill jag bara poängtera att Alcazar faktiskt kom femma i finalen. Femman är oftast bäst. Min teori håller. haha!

/ egogiirl

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0