X2000 mot Katrineholm!

Det här med att åka tåg är alltid lika intressant. Tänk er detta:Jag kliver på tåget från Göteborg i Skövde. I detta fall i en av första klass vagnarna. Jag är iklädd en helt vanlig rosa t-shirt och ett par svarta mjukisbyxor från Team Sportia (sådana som i princip halva fjortissverige har) och har håret uppsatt i en slarvig fläta. Jag bär ett par vita converse och har mina byxor uppdragna så de blir som väldiga hängiga trekvartsbyxor. Så fort jag kliver på tåget glor verkligen HELA vagnen på mig.

Här sitter jag då med mina väldigt slappa klädsel och dator bland kostymnissar och östermalmstanter. Det sitter en dam/tant mittemot mig och hon verkligen glor ut mig. Jag fattar inte vad det intressanta är. Störs hon av att jag skriver på datorn? Det gör ju liksom halva tåget. Jag vet inte. Hon kanske tycker att jag är intressant? Hon kanske vill prata? Ska jag säga hej? Nej, nu ser hon sådär arg ut igen.

Jag tycker faktiskt att det är lite läskigt att åka första klass. Lite som att vara på förbjudet område. Som när man var liten och man smög in på kompisarnas storasyskons rum. Man fick absolut inte vara där men kunde inte låta bli. Skillnaden är väl att jag faktiskt får vara här. Jag har betalat min biljett precis som alla andra på tåget. Jag har precis lika mycket rätt att vara här som tanten som sitter och tittar på mig konstant.

Annars tycker jag det är ganska rogivande att åka tåg. Oftast iallafall. Just den här sträckan mellan Skövde och Katrineholm har jag åkt så många gånger de senaste fyra åren att jag kan den så bra att jag säkerligen skulle kunna bli en turistguide. Ifall de skulle behöva någon menar jag. Iförsig är det mest bara en massa skog. Massor av skog. "Här på höger sida ser vi då lite skog. Och om vi nu vänder huvudena åt vänster så ser ännu lite mer skog!"

Det skulle bli succé! Jag lovar! Men tills vidare får jag helt enkelt sitta här på min plats i första klass vagnen och nöja mig med att lyssna på musik och chatta med vänner. Om 40 minuter är jag hemma igen. Hemma.


Kommentarer
Postat av: Mika

Det är fan bara mig folk aldrig glor på när jag åker första klass. Kanske bara för att de som åker första klass med mig brukar sitta och äta bullar och prata JÄTTEHÖGT...

2009-07-20 @ 22:06:18
URL: http://aliveinthedangerzone.blogg.se/
Postat av: Mathilda

EXAKT sådär känner jag också. Som att jag liksom kliver ombord på någon typ av förbjudet område - trots att jag betalat min biljett precis som alla andra. Just första klass känns ändå inte till för mig. Som om jag inte gjort mig förtjänt av att åka där, eftersom att jag inte sitter med kostym och en fet lön på kontot. Haha!

2009-07-21 @ 01:14:29
URL: http://enannandelavstockholm.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0