Perfektion, finns det?

Vi fick en uppgift i skolan att skriva om någon vi beundrar. Om förebilder. Efter att både ha lämnat in och fått tillbaka min text väljer jag nu att publicera mitt verk här.


Jag tror inte på perfekta förebilder. Jag tror inte att det existerar någon människa som man kan kategorisera som ”perfekt.” Om det skulle göra det, vem bestämmer? Det borde ju vara en tolkningsfråga. En människa som jag ser som perfekt kanske inte alls är perfekt i någon annans ögon. Jag har flera förebilder. Ingen av dem är perfekta. Alla har brister och jag tror att det är bristerna som gör dem till så fascinerande människor. En perfekt människa skulle vara ganska ointressant.  För att citera en mycket nära vän till mig ”En perfekt människa för mig är en människa MED brister! En människa i full perfektion på alla sätt är för mig inte perfekt utan tråkig och säkerligen oerfaren.”

Med dem orden skulle vilja berätta lite om en människa som jag beundrar oerhört mycket. En människa som fascinerar mig och som jag faktiskt har lite svårt att förstå mig på. En människa som utan tvekan faller in i kategorin ”Förebilder.”  Denna människa heter Eva Therése Margareta Merkel men är utan tvekan mer känd som Tess Merkel. Den blonda sångerskan i Alcazar. Jag tror att det är precis så folk ser Tess. Som den blonda sångerskan i discogruppen Alcazar. För mig är Tess väldigt mycket mer än så. Som jag skrev fascineras jag av Tess. Av hur hon lever och hur hon är som person. Tessan är en sådan människa som visar uppskattning bara genom blicken. Jag skulle inte vilja påstå att jag känner henne. Däremot vore det fel att inte säga att vi är bekanta efter alla gånger vi träffats. Jag ska erkänna att jag, när jag började gilla Alcazar, nästan var lite rädd för Tess. Jag hade sådan extrem respekt att jag varje gång hon sa något blev lite lätt ställd. Med tiden har rädslan i denna respekt försvunnit men jag respekterar självklart henne som person precis som jag respekterar mina vänner och andra människor i min närhet. Jag skulle vilja beskriva min relation till Tess genom att återigen låna ett citat från min vän: ” Tess kan bara genom ett "Hej tjejen!" få mig att känna mig OMTYCKT. Av henne! Hon som jag beundrar, idioliserar och ser upp till! Hennes åsikt som jag värderar otroligt högt. Den känslan är mer värd än alla pengar i världen.”

Tess blandar två väldigt olika liv genom att vara discodiva på nätterna och tvåbarnsmamma på dagarna och jag tycker det är så intressant att se hur hon blandar dessa världar. Jag tror inte att Tess är som alla andra mammor.  Jag tror att Tess är den där mamman som alla andra barn är avundsjuka på att dem inte har. Den där mamman som får alla barn att känna sig som superstjärnor.  Jag kan inte riktigt förklara det men Tessan är morsan som hellre åker snowracer med barnen på vintern än tittar på. Mamman som inte skäms för att hon köper färdiga mixer när hon ska baka. På något sätt så värdesätter hon livet på ett annorlunda sätt. I alla fall i mina ögon. Jag beundrar hur hon verkar ta livet precis så som det är och gör alla de där roliga sakerna som får barnen att känna sig sådär speciella.

Precis likadan tror jag hon är som vän. Jag tror att Tess värdesätter sina vänner väldigt högt och också visar det! Jag tror att hon är en bra och väldigt omtyckt vän och att hon är en sådan människa som inte bara tänker att hon måste ringa upp en vän utan också gör det. Jag tycker det är fascinerande hur Tess kopplar ihop vardagslivet med karriären.  Hur hon på dagarna är mamma och lämnar barnen på dagis & skola, fixar hemma, kanske tar en fika med någon kompis och lever ett relativt vanligt liv för att sedan, efter att hon nattat barnen, ”förvandlas” till en discodiva och åker och jobbar.

Jag beundrar Tessans förmåga att sprida glädje omkring sig. Att få folk att känna sig omtyckta. Jag beundrar henne för hur hon lyckas finna en balans i vardagen. För att hon är en så fruktansvärt duktig dansare och sångerska. För hennes kloka åsikter. För att hon är hon och för att hon står för det.

Som jag beskrev i början så tror jag inte att det finns några perfekta människor. Tess är inte perfekt. Men om perfektion skulle beskrivas så som min vän beskrev det så skulle Tessan inte vara långt ifrån.





Kommentarer
Postat av: Bonnie

Asbra! Det är svårt att sätta ord på.. det där med förebilder överhuvudtaget. Men du lyckas bra! Det är verkligen intressant att fundera och spekulera i hur folk lever.. och inte minst, faschineras och inspireras!

2010-05-06 @ 20:23:27
URL: http://bonnietyra.blogg.se/
Postat av: Jennie

Wow. Gud vad bra skrivet!

Tess är... cool.

2010-05-06 @ 20:44:26
URL: http://jennie95.blogg.se/
Postat av: Mika

Jag har sagt det förut och säger det igen - SÅ BRA!!!

2010-05-06 @ 20:58:49
URL: http://aliveinthedangerzone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0